یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ |۳۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 7, 2024
سیروس تسلیمی

حوزه/ یک تهیه‌کننده سینما و تلویزیون گفت: نتوانسته‌ایم آنگونه که باید فلسفه و فرهنگ عاشورا را در تولیدات نمایشی کشورمان جاری و ساری کنیم.

سیروس تسلیمی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با بیان اینکه موضوعات عاشورایی می‌تواند الهام بخش آثار نمایشی باشد، گفت: متاسفانه آنگونه که باید نتوانستیم از معنا و فلسفه عاشورا در فیلم‌ها و سریال‌هایمان بهره ببریم. دلیل این کم کاری نیز در دو امر نهفته است، ابتدا گران بودن تولید فیلم‌هایی که می‌خواهند به صورت مستقیم قیام عاشورا را محور قرار دهند. دوم هم حساسیت‌هایی که در این رابطه وجود دارد.

وی افزود: برای مثال به فیلم «روز رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش اشاره می‌کنم. این فیلم توانسته بود به شکلی زیبا عاشورا را مورد نظر قرار دهد اما برخی حساسیت‌ها در این رابطه باعث شد فیلم به نمایش در نیاید. در چنین شرایطی دیگر کمتر فیلمسازی به خود جرأت می‌دهد در این حوزه کاری را تولید کند. برای رهایی از این معضل پیشنهاد می‌کنم یک مرکز و نهاد مشخص حرف آخر را درباره آثار نمایشی بزند تا اگر فیلمی با رعایت اصول و قواعد توانست مجوز ساخت و نمایش بگیرد دیگر برای نمایش آن مشکلی پیش نیاید.

این سینماگر اظهار کرد: وقتی ما اجازه نمی‌دهیم فیلمسازان ما تاریخ اسلام یا تاریخ کشورمان را روایت کنند در حقیقت به دیگرانی که شاید مغرض هم باشند اجازه داده‌ایم در این رابطه کارهای تحریف شده ارائه دهند. نمونه‌های متعددی طی چند سال اخیر در این رابطه وجود داشته است؛ سریال‌هایی که توسط برخی کشورهای عربی به تحریف تاریخ صدر اسلام می‌پردازد.

تسلیمی با تاکید بر اینکه برخی کارهای بی‌کیفیت به فیلم‌های دینی صدمه زده است، گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته فیلم‌ها و سریال‌هایی تولید شده‌اند که به شکل نامناسب به موضوعات دینی از جمله عاشورا پرداخته‌اند این کارهای ضعیف نه تنها نتوانستند در جذب مخاطب موفق باشند بلکه تماشا گر را نسبت به تولیدات این حوزه بدبین کرده‌اند. برای رفع این معضل توصیه‌ام این است در عرصه فیلمنامه توجه و دقت بیشتری صورت گیرد.

وی ادامه داد: یک فیلمنامه خوب تنها به واسطه یک فیلمنامه‌نویس کاربلد خلق نمی‌شود بلکه نیاز است نویسنده مراحل پژوهشی و تحقیقاتی را برای کارش لحاظ کند. همچنین از مشاوره کارشناسان خبره تاریخی و دینی بهره برد. در چنین شرایطی دیگر کوچک‌ترین تحریفی پیش نخواهد آمد. نکته پایانی، فیلمساز یک اثر عاشورایی حتماً باید به موضوع باور و اعتقاد داشته باشد وگرنه صرفاً یک کار سطحی تولید خواهد شد

تهیه کننده فیلم "کاغذ بی‌خط" در انتها تاکید کرد: فیلم عاشورایی تنها اثری تاریخی نیست که در آن به صورت مستقیم قیام عاشورا مورد توجه قرار گرفته باشد بلکه هر اثری که در آن فلسفه قیام عاشورا وجود داشته باشد می‌تواند یک اثر عاشورایی باشد؛ در این رابطه تولیدات سینمای دفاع مقدس می‌تواند بهترین الگو باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha